צילום: BYD
סוללה היא אחד המרכיבים המרכזיים ברכב חשמלי. הסוללה אוגרת את האנרגיה שמפעילה את המנוע החשמלי ומניעה את הרכב, והקיבולת שלה קובעת במידה רבה את טווח הנסיעה של הרכב. סוללה היא גם רכיב יקר ומחיר סוללה לרכב חשמלי יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים. לכן, כדאי מאוד לדעת מהי בעצם סוללה ברכב חשמלי, מה מאפיין אותה וכיצד ניתן לשמור על תקינותה.
מה היא בעצם סוללה ברכב חשמלי?
הסוללה היא כאמור זו שאוגרת את האנרגיה ברכב החשמלי וכיום הסוללה הנפוצה ברכבים חשמליים היא סוללת ליתיום-יון, בדומה לסוללות בהם משתמשים לטלפונים ניידים ולמכשירי אלקטרוניקה. כיום קיימות גם סוללות ליתיום פולימר ויש בפיתוח מתקדם גם סוללות Solid State שמבוססות על אלקטרודות ואלקטרוליט מוצקים במקום הג'ל הנוזלי שי בסוללות ליתיום-יון.
הבחירה בסוללות ליתיום-יון על פני סוללות אחרות בהן השתמשו בעבר כמו סוללות ניקל קדמיום, היא שסוללות ליתיום-יון מתאפיינות בצפיפות אנרגטית גבוהה. המשמעות היא שיש להן את היכולת לאגור כמות גדולה של אנרגיה. בנוסף, הן מאופיינות גם בפריקה עצמית נמוכה, זאת אומרת שהן שומרות על הקיבולת שלהם לאורך זמן ואינן מתרוקנות במהירות.
הסוללה ברכב חשמלי מורכבת בדרך כלל ממספר מארזים של תאים (נקראים מודולים). הסיבה היא שבמקרה של תקלה בתא או במודול מסוים, לא צריך להחליף את כל הסוללה אלא רק את החלק שהתגלתה בו התקלה. לכל מודול תאים יש מנגנון לניהול טמפרטורה והגנה מפני קפיצות מתח ויחידת ניהול מרכזית מסנכרנת את הפעולה של כל חלק הסוללה.
סוללות של רכב חשמלי צריכות לעמוד בתקני בטיחות מחמירים והן כוללות מארז ויחידות בקרה שמגינות עליהן מפני אבק, אש ולחות ומנגנוני בקרה כנגד תקלות טכניות והתחשמלות. כאמור, מחיר הסוללה יכול להיות גבוה מאוד ומרבית יצרני הרכב מעניקים לסוללה אחריות ארוכה לשמירה על אחוז מסוים מהקיבולת שלה (בדר"כ 70-80%), ברוב המקרים האחריות על הסוללה ארוכה אפילו מתקופת האחריות שניתנת לרכב כולו.
האם סוללה ברכב חשמלי זקוקה לתחזוקה שוטפת?
שלא כמו המצברים של לפני כמה עשורים, סוללה ברכב חשמלי אינה זקוקה לתחזוקה שוטפת פרט לבדיקה בעת ביצוע טיפול תקופתי. עם זאת, הסוללהמופשעת מאד מטמפרטורה וטמפרטורת העבודה האידיאלית שלה היא בין 25-45 מעלות, בטמפרטורות קיצוניות יותר הפעולה שלה נפגעת. כמו כן, אסור לאחסן סוללה בטמפרטורות שגבוהות מ-70 מעלות או נמוכות מ-40- מעלות. אורך החיים של סוללה ברכב חשמלי הוא בדרך כלל בין 10-12 שנים אבל הוא תלוי מאוד באופי השימוש בה.
כיצד אפשר לשמור על סוללה תקינה ולהאריך את אורך חייה?
ישנם מספר כללי אצבע והנחיות כלליות בעזרתן ניתן לשמור על הסוללה ברכב חשמלי ולהאריך את חייה:
אפשר להשתמש בעמדות טעינה מהירה, אבל רק כשחייבים.
טעינה מהירה בעמדת DC מקלה מאוד על השימוש ברכב חשמלי, אבל היא מעמיסה על הסוללה ועל המערכות שלה. שימוש קבוע בתחנות טעינה מהירה יכול לפגום בביצועי הסוללה לאורך זמן.
לטעון במשך הלילה (מבלי להגיע ל-100%)
אופן הטעינה המועדף לסוללה של רכב חשמלי הוא בעמדת טעינה ביתית או ציבורית AC לאורך שעות הלילה, כשהרכב ממילא לא בשימוש. עדיף להטעין את הסוללה עד ל-80-90% ולא להגיע לטעינה מלאה של 100%.
לא להטעין אם לא צריך
אם מסלול הנסיעה היומי שלכם, למשל לעבודה ובחזרה, הוא של כמה עשרות קילומטרים, יכול להיות שאתם לא חייבים להטעין את הסוללה כל לילה אלא רק כל יומיים או שלושה.
לא להגיע לסוללה ריקה
בכדי להאריך את חיי הסוללה ולשמור על האפקטיביות שלה, עדיף לא להגיע למצב שבו יש טעינה של מתחת ל-10-15%. איך עושים זאת? בעזרת טעינה מראש ותכנון של מסלול הנסיעה.
לנהוג באופן חסכוני ומתחשב
בדיוק כפי שאופי הנהיגה משפיע על צריכת הדלק ברכב בעל מנוע בעירה פנימית, כך גם ברכב חשמלי לאופי הנהיגה יש השפעה על צריכת האנרגיה וגם על אורך חיי הסוללה. סגנון נהיגה שכולל האצות תכופות ואימוץ של מערכות הרכב ישפיע לרעה על אורך חיי הסוללה. נהיגה חלקה וזורמת ללא תאוצות ובלימות חריפות לעומת זאת חוסכת בצריכת האנרגיה ותעזור גם לשמור על הסוללה לאורך זמן.
הסוללה אם כן היא אחד הרכיבים המרכזיים והיקרים ברכב חשמלי. סוללות היום הן בטוחות, יעילות ויש להן אורך חיים ארוך ובדרך כלל גם אחריות יצרן ארוכה.
שימוש לא נכון עשוי לפגוע בביצועי הסוללה ובאורך חייה, ואילו אימוץ של כללים בסיסיים יכול לעזור לכם לשמור על האפקטיביות שלה לאורך זמן.