תצלומים: מרצדס
מכירת רכב חשמלי בישראל נמצאת בשיא של כל הזמנים עם עשרות דגמים חדשים שמגיעים ארצה ועשרות אלפי רכבים חשמליים שעולים על הכביש. הביקוש לרכב חשמלי אמנם הולך ועולה אבל רבים עדיין חוששים מהשימוש בטכנולוגיה החדשה, בעיקר בשל חוסר ידע. עבורם ועבור כל מי שרוצה להבין טוב יותר אם רכב חשמלי מתאים לו, אספנו את המידע המרכזי שכל אחד צריך לדעת לגבי רכב חשמלי.
מה זה בעצם רכב חשמלי?
רכב חשמלי, EV אוBEV Battery Electric Vehicle)) הוא רכב שמונע על ידי מנוע חשמלי שניזון מסוללה. בניגוד לרכב היברידי או היברידי-נטען, לרכב כזה אין מנוע בעירה פנימית כלל והוא אינו צורך דלק.
מה היתרונות של רכב חשמלי?
לרכב חשמלי יש מגוון רחב של יתרונות ביחס לרכב קונבנציונלי. ראשית, הוא אינו צורך דלק ואינו פולט מזהמים – הוא אינו שורף דלק אלא משתמש בחשמל שמגיע מהסוללה, ואין לו בכלל מערכת פליטה (אגזוז). המשמעות היא שזהו רכב חסכוני וידידותי לסביבה. המדינה מכירה ביתרונות הרכב החשמלי שאינו מזהם ומעניקה לו הטבות מס שונות כמו מס קנייה, שווי שימוש ואגרת רישוי מופחתים.
יתרון נוסף הוא באחזקה ובעלויות התפעול. יחידת ההנעה ברכב חשמלי פשוטה הרבה יותר מאשר זו של רכב בעל מנוע בעירה פנימית שכולל מערכות מכניות רבות, חלקים נעים, שמנים ופילטרים. לכן, הטיפול בה פשוט יותר, מרווחי הטיפולים ארוכים יותר ועלויות האחזקה נמוכות מאלו של רכב רגיל.
לרכב חשמלי יתרון גם בנוגע לחוויית הנהיגה שהיא נטולת רעש מנוע ו-וויברציות מה שהופך את הנסיעה לשקטה ולחלקה במיוחד. כמו כן, מנוע חשמלי לא צריך להגיע לסל"ד מסוים כדי לספק את הכוח שלו, ולכן הכוח מגיע מיד עם הלחיצה על הדוושה ותגובות הרכב זריזות עם תאוצה חזקה.
איך מטעינים רכב חשמלי?
רכב רגיל צריך לתדלק מעת ואילו ברכב חשמלי יש להטעין את הסוללה. האופן המומלץ ביותר הוא להטעין בעמדת AC ביתית במהלך שעות הלילה, כשהרכב ממילא בחניה. כמובן שניתן להטעין את הסוללה גם במקום העבודה או בעמדות טעינה ציבוריות.
הטעינה עצמה קלה, פשוטה ונקייה יותר מאשר תדלוק בתחנת דלק – פשוט מחברים את תקע עמדת הטעינה לשקע הרכב. הטעינה בעמדת טעינה AC רגילה אורכת בדרך כלל כמה שעות. חלק מהרכבים החשמליים תומכים גם בטעינה מהירה שמאפשרת טעינה כמעט מלאה תוך פרק זמן קצר – אפשר לעצור לכוס קפה ועד שחוזרים הרכב כבר טעון עם טווח נסיעה של מאות קילומטרים.