תצלומים: סיטרואן
לרכב חשמלי יש יתרונות רבים: ידידותיות לסביבה ואפס פליטת מזהמים, נסיעה שקטה וחלקה, עלויות אנרגיה ואחזקה נמוכות ועוד ועוד. לצד היתרונות, כמו בכל חידוש טכנולוגי, גם ברכב חשמלי הצרכן עשוי לחוות מידה מסוימת של אי וודאות – כיצד מטעינים רכב חשמלי, מה צריך לדעת על הסוללה שלו ומהו טווח הנסיעה הריאלי של הרכב החשמלי?
אספנו עבורכם מידע חיוני עבור כל מי שמתעניין ברכב חשמלי – קבלו את התשובות לכל השאלות בנוגע לסוללה, לטווח נסיעה ולטעינת רכב חשמלי.
מהי בעצם סוללה ברכב חשמלי ומה צריך לדעת אודותיה?
הסוללה ברכב חשמלי היא זו שאוגרת את האנרגיה שמניעה את המנוע החשמלי של הרכב. במרבית המקרים זוהי סוללת ליתיום-איון שמורכבת ממספר צברים של תאים. לכל צבר תאים יש יחידת ניהול מתח וטמפרטורה ומבנה מבוזר שכזה מבטיח שהרכב ימשיך לתפקד גם אם תהיה תקלה בחלק מהתאים.
סוללה ברכב חשמלי צריכה לעמוד בתקני בטיחות מחמירים והיא כוללת בידוד מפני לכלוך ולחות, מנגנוני בקרה והגנה מפני התחשמלות. הסוללה היא גם אחד המרכיבים היקרים ביותר ברכב חשמלי ולכן היא נמכרת בדרך כלל עם אחריות יצרן ארוכה לכמה שנים וליותר מ-100,000 ק"מ.
איך מטעינים רכב חשמלי?
סוללה של רכב חשמלי ניתן להטעין במספר דרכים: בעזרת כבל מיוחד המתחבר לשקע ביתי, בעמדת טעינה ביתית, בעמדה ציבורית רגילה או בעמדת טעינה מהירה DC. פעולת הטעינה עצמה פשוטה וקלה – פשוט מחברים את תקע עמדת הטעינה לשקע שברכב.
כמה זמן לוקח להטעין סוללה של רכב חשמלי?
זמן הטעינה תלוי בסוג עמדת הטעינה ובמתח שלה. בעמדת DC מהירה (מעל 50 kW) למשל אפשר לטעון את הסוללה במלואה או עד 80% תוך פרק זמן של כחצי שעה. בעמדת טעינה רגילה AC (בדר"כ 11 kW) טעינה מלאה של הסוללה אורכת כמה שעות.
חשוב לציין שברכבים חשמליים רבים הסוללה נטענת גם בעת נסיעה על ידי מנגנון בלימה רגנרטיבית לאיחזור אנרגיה שפועל בזמן שיוט או בעת האטה ובלימה ומטעין את הסוללה.
האם עדיף להטעין בעמדה מהירה או רגילה?
ישנם מספר כללי אצבע שכדאי לאמץ ביחס לטעינת רכב חשמלי, כאלו שיעזרו לכם להאריך את טווח הנסיעה וגם לשמור על חיי הסוללה. ראשית, השתדלו שלא להגיע למצב שבו יש פחות מ-10% טעינה. השתמשו בעמדות טעינה מהירה רק כשאין לכם ברירה אחרת, רצוי לא באופן קבוע ותדיר, והטעינו את הסוללה במהלך שעות הלילה עד ל-90% טעינה.
מה משפיע על טווח הנסיעה של רכב חשמלי?
אחת הסוגיות המרכזיות בשימוש ברכב חשמלי היא סוגיית "חרדת הטווח" (Range Anxiery). טווח הנסיעה של רכב חשמלי נקבע קודם כל על ידי קיבולת הסוללה שלו שנמדדת בקילו-וואט/שעה (kWh). ככלל, ככל שהסוללה גדולה יותר ובעלת קיבולת גדולה יותר, טווח הנסיעה יהיה ארוך יותר.
ישנם גורמים נוספים שמשפיעים על טווח הנסיעה כמו למשל היעילות האנרגטית של הרכב החשמלי, המשקל העצמי שלו, מקדם הגרר האווירודינמי, מספר המנועים החשמליים ומיקומם (בסרן אחד או בשני הסרנים) ועוד – כל אלו משפיעים על טווח הנסיעה של הרכב החשמלי.
בנוסף לאלו, יש גורמים נוספים שמשפיעים על טווח הנסיעה אבל אינם תלויים ברכב או בסוללה: גרירה של נגרר צורכת אנרגיה רבה וכך גם נסיעה בתוואי הררי, נהיגה במהירות גבוהה או האצות חדות ותכופות. כל אלו מעמיסים על המנוע ועל הסוללה וגורמים לעלייה בצריכת האנרגיה ולקיצור טווח הנסיעה.
האם אפשר להשפיע על טווח הנסיעה של רכב חשמלי?
לכל רכב חשמלי יש נתון טווח נסיעה תיאורטי, אבל גם לנהג יש יכולת להשפיע על טווח הנסיעה להאריך אותו. ראשית, השתמשו במנגנון הבלימה הרגנרטיבית – בחלק מהרכבים החשמליים ניתן לבחור באחת מתוך כמה רמות איחזור אנרגיה ולהשפיע על מידת הטעינה של הסוללה בעת נהיגה. כמו כן, השתמשו במערכות הרכב כמו בקרת שיוט אדפטיבית למשל שעוזרת גם היא לחסוך בחשמל.
ישנם דברים נוספים שאפשר לעשות ועשויים להשפיע על טווח הנסיעה: ככל שהרכב נקי יותר מהתקנות חיצוניות שפוגעות באווירודינמיות שלו (כמו מנשאים למיניהם) וככל שהוא קל יותר וריק ממטען לא נחוץ, כך חסכוני יותר. בנוסף לכך, בדיוק כמו ברכב בנזין או דיזל, גם ברכב חשמלי סגנון הנהיגה משפיע רבות על צריכת האנרגיה ונהיגה מתונה, לא מהירה וללא תאוצות פתאומיות תעזור למצות את טווח הנסיעה של הרכב.