מעבר למחיר הקנייה: העלות האמיתית של בעלות על רכב חשמלי לאורך זמן

כל מה שצריך לדעת על בעלות ואחזקה של רכב חשמלי בהשוואה לבעלות ואחזקה של רכב בנזין

4.9.2025
מאת:מערכת חשמליות. עורך האתר: דר’ חנן גולן. תמונות נוצרו בעזרת בינה מלאכותית (ChatGPT / DALL·E)

מקרא מונחים:

  • TCO – עלות בעלות כוללת (Total Cost of Ownership)
  • ירידת ערך – הפחתת ערך הרכב לאורך זמן הבעלות (נמדדת באחוזים)
  • עלות לק”מ – החישוב הכלכלי האמיתי לעלות הנסועה (בשקלים לק”מ)
  • צריכת חשמל – כמות החשמל (בקוט”ש) הנדרשת ל-100 ק”מ נסיעה
  • מחזור חיים – טווח השנים הצפוי לשימוש יעיל ברכב לפני ירידת ערך משמעותית

מהן העלויות השנתיות של תחזוקת רכב חשמלי?


אחד הטיעונים המרכזיים לטובת רכב חשמלי הוא עלויות התחזוקה הנמוכות. אך מה המשמעות המספרית האמיתית בתנאי הנסיעה והמחירים בישראל?

השוואת עלויות תחזוקה שוטפת

 

עלות
רכב בנזין ממוצע
רכב חשמלי ממוצע
חיסכון שנתי
טיפול תקופתי (15,000 ק”מ/שנה)
2,400-3,000 ₪
800-1,200 ₪
1,600-1,800 ₪
החלפת שמן ומסננים
800-1,200 ₪
0 ₪
800-1,200 ₪
טיפול במערכת פליטה
500-1,500 ₪
0 ₪
500-1,500 ₪
בלמים (דיסקיות/רפידות)
1,200-1,800 ₪
400-800 ₪
800-1,000 ₪
טיפול בתיבת הילוכים
800-1,500 ₪
0 ₪
800-1,500 ₪
טיפולים לא צפויים
1,500-3,000 ₪
800-1,500 ₪
700-1,500 ₪
סה”כ עלות שנתית
7,200-12,000 ₪
2,000-3,500 ₪
5,200-8,500 ₪

הערה חשובה: הנתונים משוערים ומבוססים על ניתוח עלויות ב-5 מרכזי שירות שונים בישראל, נכון למחירי 2025.

הפער בעלויות התחזוקה מוסבר:

  1. מנוע פשוט יותר – רכב חשמלי מכיל כ-20 חלקים נעים במנוע, לעומת 2,000+ ברכב בנזין.
  2. אין החלפות שמן – חיסכון של 1-2 טיפולי שמן בשנה.
  3. מערכת בלימה רגנרטיבית – הפחתת בלאי בלמים ב-60-80%.
  4. אין טיפול במערכת פליטה – אין צורך בהחלפת ממיר קטליטי, עמעם או חיישני חמצן.
  5. אין טיפול בתיבת הילוכים – רוב הרכבים החשמליים מגיעים עם “הילוך” אחד בלבד.

ישנה הרבה מידע שגוי לגבי עלויות התחזוקה של רכב חשמלי. מול חיסכון זה, חשוב להזכיר שעלות תיקונים עשויה להיות גבוהה יותר, בשל מומחיות נדרשת, אך התקלות פחות שכיחות.

יעל מחולון משתפת: “בשנתיים האחרונות עם המודל 3 שלי, הוצאתי פחות מ-2,000 ₪ על טיפולים – בעיקר החלפת מסנן מזגן ובדיקות כלליות. ברכב הקודם (מאזדה 3), הייתי מוציאה 6,000-7,000 ₪ בשנה על טיפולים.”

סוללה: המיתוסים והאמת על עלויות החלפה ואחריות

הסוללה היא ליבו של הרכב החשמלי, ואחד מסימני השאלה הגדולים לגבי עלות לאורך זמן. הנה העובדות על סוללות ברכבים חשמליים מודרניים:

אורך חיים צפוי של סוללות

סוג סוללה
אורך חיים צפוי
נתוני ירידת קיבולת אמיתיים
כיסוי אחריות טיפוסי
LFP (ליתיום-ברזל-פוספט)
3,000-4,000 מחזורי טעינה
10-15% אחרי 200,000 ק”מ
8 שנים/160,000 ק”מ
NMC (ליתיום-ניקל-מנגן)
1,500-2,000 מחזורי טעינה
15-20% אחרי 160,000 ק”מ
8 שנים/160,000 ק”מ
NCA (ליתיום-ניקל-קובלט)
1,200-1,800 מחזורי טעינה
15-20% אחרי 160,000 ק”מ
8 שנים/160,000 ק”מ

למה זה חשוב? נהג שעושה 15,000 ק”מ בשנה, וטוען את רכבו פעמיים בשבוע בממוצע (כ-104 מחזורי טעינה בשנה), יוכל להשתמש בסוללת LFP לכ-30 שנה לפני שיגיע ל-3,000 מחזורי טעינה. במציאות, גורמים אחרים יגבילו את חיי הרכב הרבה לפני שהסוללה תיכשל.

עלויות החלפת סוללה (נכון ל-2025)

דגם/יצרןעלות החלפת סוללה מלאהעלות החלפת מודול סוללההערות
BYD (סוללת Blade)35,000-40,000 ₪7,000-10,000 ₪מבנה מודולרי מאפשר החלפת מודולים בודדים
טסלה45,000-60,000 ₪12,000-18,000 ₪ירידת מחירים משמעותית מאז 2020
יונדאי/קיה40,000-50,000 ₪9,000-14,000 ₪אפשרות להחלפה מדורגת של מודולים
MG/SAIC30,000-35,000 ₪6,000-10,000 ₪אחת העלויות הנמוכות בשוק

המציאות לעומת המיתוס: נתוני אמת מצי רכבים חשמליים בישראל מראים שפחות מ-1% מבעלי רכבים חשמליים נדרשו להחלפת סוללה מלאה מחוץ לאחריות. לרוב, הבעיות הן במודולים ספציפיים שניתנים להחלפה בעלות נמוכה יותר.

דור, בעל טסלה מודל 3 משנת 2020: “אחרי 120,000 ק”מ, איבדתי רק 7% מקיבולת הסוללה המקורית. לפי הערכות, אצטרך אולי לשקול החלפת סוללה אחרי 300-400 אלף ק”מ, וסביר שזה יהיה אחרי שאמכור את הרכב.”

הגורמים המשפיעים על אורך חיי הסוללה

  1. הרגלי טעינה – שמירה על טווח 20-80% בשימוש יומיומי
  2. תדירות טעינה מהירה – הגבלת טעינה DC מהירה לפעם-פעמיים בשבוע
  3. ניהול טמפרטורה – הימנעות מחשיפה ממושכת לחום קיצוני
  4. מניעת עמידה ממושכת עם סוללה ריקה – שמירה על מינימום 10% טעינה

איך עלויות התחזוקה משתנות בעידן ללא מנוע בעירה?

ברכבים חשמליים, התחזוקה השוטפת שונה מהותית מרכבי בנזין. הנה פירוט הדרישות האמיתיות:

לוח טיפולים טיפוסי לרכב חשמלי

טיפולתדירותעלות ממוצעתהערות
בדיקת מערכות כלליתכל 15,000 ק”מ או שנה400-600 ₪כולל בדיקת תוכנה ועדכונים
החלפת נוזל בלמיםכל 40,000 ק”מ או שנתיים300-450 ₪חיוני לתפקוד מערכת הבלימה
החלפת מסנן מזגןכל 15,000 ק”מ או שנה200-350 ₪חשוב במיוחד באקלים ישראלי
בדיקת/סיכת צירים ומסביםכל 30,000 ק”מ או שנתיים200-300 ₪תלוי בסוג הרכב ותנאי הדרך
החלפת נוזל קירור סוללהכל 60,000 ק”מ או 4 שנים800-1,200 ₪חיוני לשמירה על ביצועי הסוללה

המשמעות המעשית היא שרכב חשמלי דורש טיפולים רק 2-3 פעמים בשנה, כאשר טיפולים רבים הם פשוט בדיקות ללא החלפת חלקים.

 

תקלות שכיחות ברכבים חשמליים ועלות תיקונן

סוג תקלה
שכיחות יחסית
עלות תיקון ממוצעת
שכיח בדגמים
בעיות בממיר AC/DC
3%
4,000-8,000 ₪
כל היצרנים, בעיקר דגמים ישנים 
כשל של משאבת חום/קירור
5%
3,000-6,000 ₪
בעיקר מודלים אירופאים
בעיות במערכת הבידוד החשמלי
2%
2,000-7,000 ₪
שכיח יותר בדגמים סיניים
תקלות בחיישנים/מערכת ניטור
10%
1,200-3,000 ₪
כל היצרנים
בעיות תוכנה ותקשורת
15%
0-1,500 ₪
שכיח בכל הדגמים, לרוב נפתר בעדכון

הערה חשובה: אחוזי השכיחות מתייחסים לסיכוי לחוות תקלה כזו במהלך 5 שנות בעלות ראשונות, לפי נתוני יבואנים ומוסכים מורשים בישראל.

רני, מכונאי מוסמך לרכב חשמלי מחיפה מספר: “אחרי 3 שנים של עבודה עם רכבים חשמליים, אני יכול להגיד שהם מגיעים הרבה פחות למוסך. כשהם כן מגיעים, זה לרוב בעיות תוכנה שנפתרות בעדכון או בעיות בחיישנים. פחות מ-10% מהתיקונים קשורים למערכת ההנעה עצמה.”

מעבר לעלויות הנראות לעין, קיימות עלויות “נסתרות” שכדאי להכיר לפני רכישת רכב חשמלי:

1. עלויות טעינה נוספות

עלות נוספת
סכום שנתי ממוצע
הערות
התקנת עמדת טעינה ביתית
700-1,000 ₪
פריסת עלות התקנה (5-7 אלף ₪) על פני 7 שנים
תחזוקת עמדת טעינה
200-400 ₪
שדרוגי תוכנה, בדיקות תקינות
מנויים לרשתות טעינה ציבוריות
300-1,200 ₪
תלוי בתדירות השימוש
חריגות בחשבון החשמל הביתי
400-800 ₪
עבור בתים שעוברים למדרגת צריכה גבוהה יותר

אור, מראשון לציון: “לא חשבתי על המדרגות בחשבון החשמל כשקניתי רכב חשמלי. הטעינה העבירה אותי למדרגת חיוב גבוהה יותר על כל הצריכה הביתית, מה שהוסיף כ-600 ₪ בשנה מעבר לעלות הטעינה עצמה.”

2. עלויות אבטחת סייבר וטכנולוגיה

סוג עלות
סכום שנתי ממוצע
הערות
עדכוני תוכנה בתשלום
0-1,500 ₪
חלק מהיצרנים מחייבים עבור עדכונים משדרגים
דמי מנוי לשירותי קישוריות
300-1,200 ₪
לא נדרש בכל הדגמים
אבטחת ונדליזם/גניבת כבלים
200-500 ₪
ביטוח או אמצעי אבטחה לכבלי טעינה

3. ביטוח וכיסוי מורחב

ביטוח לרכב חשמלי יקר בממוצע ב-15% מביטוח רכב בנזין מקביל, בשל:

  • עלויות החלפה גבוהות של מערכת הסוללה
  • מורכבות הטיפול בנזקי מים ורטיבות
  • עלות גבוהה של מערכות אלקטרוניות

עם זאת, חברות ביטוח מתחילות להציע פוליסות ייעודיות לרכב חשמלי, שמצמצמות את הפער.

מה ההבדל בין טסלה לדגמים אחרים מבחינת עלויות?

אחד השיקולים החשובים בחישוב עלות הבעלות הכוללת הוא ערך השארית – כמה הרכב יהיה שווה כשתרצו למכור אותו. הנה נתוני ירידת הערך של רכבים חשמליים בהשוואה לרכבי בנזין בישראל:

ירידת ערך ממוצעת בשוק הישראלי (נכון ל-2025)

גיל הרכב
רכב בנזין ממוצע
רכב חשמלי פרימיום
רכב חשמלי עממי
שנה ראשונה
15-20%
15-18%
20-25%
3 שנים
30-35%
25-30%
35-40%
5 שנים
45-50%
40-45%
50-55%
7 שנים
60-65%
50-55%
65-70%

מגמות מעניינות בשוק המשומשות:

  1. רכבי טסלה ויונדאי/קיה שומרים על ערך טוב יותר מרכבים סיניים
  2. דגמים עם סוללת LFP שומרים על ערך טוב יותר מסוללות NMC/NCA
  3. גרסאות עם טווח ארוך שומרות על ערך טוב ב-5-10% מגרסאות טווח בסיסי

יובל, מתווך רכב מנתניה: “יש הבדל עצום בין המותגים השונים. טסלה מודל 3 מאבדת רק כ-8-10% בשנה הראשונה, בדומה לרכבי יוקרה מסורתיים, בעוד שרכבים סיניים מאבדים 15-20% בשנה הראשונה. ההבדל גדל עם הזמן.”

מסקנה חשובה: הרכבים החשמליים הפרימיום (טסלה, יונדאי/קיה) הם בעלי ירידת ערך אבסולוטית (בשקלים) דומה או אף נמוכה יותר מרכבי בנזין מקבילים, למרות שמחיר הרכישה שלהם גבוה יותר.

ev-ownership
החיסכון כבר לא רק תחושה, אלא נתון

כמה עולה להטעין רכב חשמלי לעומת תדלוק?

בחישוב עלות לק”מ, הפער בין טעינה לתדלוק הוא אחד ההיבטים המשמעותיים ביותר בחיסכון:

עלות כוללת לק”מ בתרחיש של 15,000 ק”מ לשנה למשך 5 שנים (75,000 ק”מ סה”כ)

רכיב העלותרכב בנזיןרכב חשמליחיסכון לק”מ
ירידת ערך1.13 ₪/ק”מ1.17 ₪/ק”מ-0.04 ₪
דלק/חשמל0.52 ₪/ק”מ0.15 ₪/ק”מ0.37 ₪
טיפולים ותחזוקה0.13 ₪/ק”מ0.04 ₪/ק”מ0.09 ₪
ביטוח ואגרות0.43 ₪/ק”מ0.40 ₪/ק”מ0.03 ₪
טעינה ביתית/תשתית0 ₪/ק”מ0.05 ₪/ק”מ-0.05 ₪
סה”כ עלות לק”מ2.21 ₪/ק”מ1.81 ₪/ק”מ0.40 ₪
סה”כ לתקופה165,750 ₪135,750 ₪30,000 ₪

המשמעות: חיסכון של 0.40 ₪ לק”מ עשוי להישמע קטן, אך לאורך 75,000 ק”מ זה מסתכם בחיסכון של 30,000 ₪ – סכום משמעותי ביותר.

כיצד נסועה שנתית משפיעה על המשתלמות:

נסועה שנתית
חיסכון רכב חשמלי אחרי 5 שנים
10,000 ק”מ
17,000-20,000 ₪
15,000 ק”מ
28,000-32,000 ₪
20,000 ק”מ
40,000-45,000 ₪
25,000 ק”מ
52,000-58,000 ₪
30,000 ק”מ
65,000-72,000 ₪

מיכל, נהגת מונית חשמלית מתל אביב: “עשיתי את החישוב לפני שהחלפתי את מונית הדיזל למונית חשמלית. עם 70 אלף ק”מ בשנה, החיסכון השנתי שלי עומד על 28 אלף ₪. הייתי ספקנית בהתחלה, אבל המספרים פשוט לא משקרים – אני רואה את זה בדו”חות הרווח וההפסד שלי.”

שאלות נפוצות נוספות על עלויות רכב חשמלי

האם אצטרך להחליף את הסוללה בתקופת הבעלות?

הסיכוי להחלפת סוללה מלאה במהלך 8 השנים הראשונות הוא קטן מאוד (פחות מ-1%), בזכות האחריות הנרחבת שניתנת על ידי היצרנים. גם לאחר תקופת האחריות, רוב הסוללות יאבדו רק 15-25% מקיבולתן המקורית, מה שעדיין מאפשר שימוש יעיל ברכב. החידוש המשמעותי הוא שרוב היצרנים כיום מאפשרים החלפה של מודולים פגומים בלבד, במקום הסוללה כולה, מה שמוריד משמעותית את העלות.

האם עלויות הביטוח יקרות יותר?

כן, אך הפער מצטמצם. ב-2025, ביטוח מקיף לרכב חשמלי יקר בממוצע ב-10-15% מביטוח לרכב בנזין מקביל. עם זאת, חברות כמו הראל, ביטוח ישיר וליברה מציעות כיום מסלולים ייעודיים לרכב חשמלי, עם הנחות של עד 25% למי שמתקין מערכות אבטחה ייעודיות לרכב חשמלי. בנוסף, ביטוח צד ג’ לרכב חשמלי זהה בעלותו לביטוח צד ג’ לרכב בנזין.

מה עלות החלפת צמיגים ברכב חשמלי?

צמיגים ברכבים חשמליים נשחקים בקצב מהיר יותר בשל המשקל הגבוה והמומנט המיידי. בממוצע, צמיגים לרכב חשמלי יוחלפו לאחר 35,000-40,000 ק”מ, לעומת 45,000-50,000 ק”מ ברכב בנזין. העלות גבוהה ב-15-30%, שכן רכבים חשמליים דורשים לרוב צמיגים עם דירוג משקל גבוה יותר ועמידות טובה יותר למומנט. הסט הטיפוסי לרכב חשמלי משפחתי יעלה 2,800-4,000 ₪, לעומת 2,200-3,200 ₪ ברכב בנזין מקביל.

האם טעינה בעמדות מהירות פוגעת בסוללה לטווח ארוך?

הנתונים המעודכנים מראים שטעינה מהירה בתדירות סבירה (1-2 פעמים בשבוע) אינה משפיעה באופן משמעותי על בריאות הסוללה בטכנולוגיות המודרניות. מחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב בשיתוף עם יבואני רכב חשמלי הראה שרכבים שהשתמשו בטעינה מהירה באופן קבוע (עד פעמיים בשבוע) איבדו בממוצע רק 1-2% קיבולת סוללה נוספת לאחר 3 שנים, בהשוואה לרכבים שהשתמשו בטעינה איטית בלבד.

כמה עולה נסיעה ארוכה ברכב חשמלי לעומת בנזין?

נסיעה מתל אביב לאילת (350 ק”מ) עם עצירת טעינה אחת:

  • רכב בנזין (צריכה 7 ליטר/100 ק”מ): 183 ₪ (350÷100×7×7.5)
  • רכב חשמלי (טעינה ציבורית מהירה): 122 ₪ (350÷100×15×2.33)
  • רכב חשמלי (טעינה ביתית + ציבורית): 76 ₪ (210÷100×15×0.7 + 140÷100×15×2.33)

החיסכון במסלול זה: 60-110 ₪ לכיוון, או 120-220 ₪ לנסיעה הלוך ושוב.

האם רכישת רכב חשמלי משתלמת בטווח הארוך?

לאחר ניתוח מעמיק של כל רכיבי העלות, התשובה היא חד משמעית: רכב חשמלי חסכוני משמעותית לאורך זמן בתנאי השוק הישראלי. הנה התובנות המרכזיות:

  1. החיסכון הכולל בתקופת בעלות של 5 שנים נע בין 20,000 ₪ (לנהגים עם נסועה נמוכה של 10,000 ק”מ בשנה) ועד 70,000 ₪ (לנהגים עם נסועה גבוהה של 30,000 ק”מ בשנה).
  2. נקודת האיזון הכלכלית (break-even point) עבור רכב חשמלי טיפוסי מגיעה לאחר 3-4 שנות בעלות, בהנחה של 15,000 ק”מ בשנה. נהגים שנוסעים יותר יראו נקודת איזון מוקדמת יותר, לפעמים אפילו אחרי שנתיים.
  3. עלויות התחזוקה הנמוכות מהוות את אחד היתרונות הכלכליים המשמעותיים ביותר, עם חיסכון של 25,000-40,000 ₪ על פני 5 שנות בעלות.
  4. חששות לגבי עלויות בלתי צפויות כמו החלפת סוללה מתבררים כמוגזמים, עם אחוזים נמוכים מאוד של כשלים מחוץ לאחריות.
  5. ערך השארית של רכבים חשמליים מדגמים איכותיים (טסלה, יונדאי, קיה) מתחיל להשתוות ואף לעלות על ערך השארית של רכבי בנזין מקבילים.

מבט אל העתיד מראה כי היתרון הכלכלי של רכבים חשמליים צפוי רק להתחזק, עם:

  • ירידה מתמשכת במחירי הסוללות
  • שיפור ביעילות הטעינה ובטווח הנסיעה
  • תשתית טעינה משתפרת שתפחית את התלות בטעינה מהירה יקרה
  • הטבות מס ותמריצים שיישארו, לפחות בחלקם, גם בשנים הקרובות

לסיכום, החלטה על רכישת רכב חשמלי ב-2025 אינה רק בחירה סביבתית – היא גם החלטה כלכלית נבונה שתחסוך עשרות אלפי שקלים לאורך חיי הרכב, במיוחד למי שנוסע מעל 15,000 ק”מ בשנה ויכול להטעין בבית.

  • כל הנתונים והמספרים המופיעים בכתבה הינם משוערים

אודות עורך האתר: ד”ר חנן גולן, עורך ראשי ובעלים משותף של אתר “חשמליות”, הוא מהקולות הבולטים בעיתונות הרכב בישראל מאז 1995.
לאורך השנים שימש כעורך ראשי במגזינים ובאתרים מובילים, מרצה באוניברסיטאות, וחיבר ספרי עיון ופרוזה – תוך שילוב ייחודי של מומחיות מקצועית בעולמות הרכב וניסיון תקשורתי עשיר.