תצלומים: טויוטה, לינק אנד קו, קיה
בשנת 2023 נמכרו בישראל 48,219 רכבים חשמליים, 15,157 רכבי היבריד-פלאג-אין ו-45,972 רכבים היברידיים. אם גם אתם רוצים להצטרף למהפכה החשמלית אבל לא יודעים מה ההבדל בין הנעה היברידית, להנעה היברידית-נטענת ולהנעה חשמלית טהורה, הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על ההבדלים ביניהם.
רכב היברידי Hybrid
Hybrid הוא בן-כלאיים או במילים פשוטות, "גם וגם". רכב היברידי הוא רכב שיש לו גם הנעה רגילה עם מנוע בעירה פנימית וגם מנוע חשמלי. ישנם כמה סוגים של הנעה היברידית, המרכזיים שבהם הם Mild-Hybrid ו-Full-Hybrid. ברכב Mild-Hybrid, המנוע החשמלי והסוללות קטנים יחסית ואינם מניעים את הרכב לבדם. המנוע החשמלי משמש רק כמנוע עזר להתנעת מנוע הבנזין, לתפעול מערכות חשמליות כשמנוע הבנזין כבוי ובמקרים מסויימים גם למתן תוספת כוח (Boost) למשל בעת האצה או נסיעה מאומצת.
ברכב שהוא Full-Hybrid לעומת זאת יש מנוע בעירה פנימית רגיל, אבל המנוע החשמלי והסוללות שלו גדולים יותר. ברכב כזה יש מערכת ניהול ממוחשבת שקובעת באיזה מנוע להשתמש בהתאם תנאי הדרך והנהיגה והסוללה נטענת על ידי מנוע הבעירה הפנימית ובאמצעות בלימה רגנרטיבית. ברכב כזה המנוע החשמלי משמש בעיקר לנסיעה בתוך העיר ובפקקים ויכול לתת גם תוספת כוח. במרבית הזמן הרכב מונע על ידי מנוע הבעירה הפנימית אבל יש רכבים היברידיים שמאפשרים נסיעה חשמלית טהורה, אם כי לטווח קצר יחסית ובמהירות נמוכה. לרכב היברידי צריכת דלק נמוכה מזו של רכב בעל מנוע בעירה פנימית – כ-40-30% פחות וככל שנוסעים יותר בעיר החסכון יכול אף לגדול.
בתמונה: טויוטה פריוס
רכב היברידי נטען או היבריד-פלאג-אין (PHEV)
בניגוד לרכב היברידי, ברכב היברידי נטען (PHEV) הסוללות נטענות על ידי מקור מתח חיצוני, בין אם זו עמדת טעינה ביתית או ציבורית או אפילו שקע ביתי.הבדל נוסף הוא שברכב היברידי הסוללה קטנה וברכב היברידי-נטען צבר הסוללות גדול ובעל קיבולת גבוהה יותר.
הודות לכך, הסוללות יכולות להניע את הרכב בעצמן ובחלק גדול מהזמן ההנעה היא חשמלית. מנוע הבעירה הפנימית נכנס לפעולה כשיש צורך בתוספת כוח (למשל בעת האצה), או כאשר הסוללה מתרוקנת. הנעת PHEV מאפשרת שילוב של הטוב משני העולמות – גם הנעה חשמלית נקייה וחסכונית וגם טווח נסיעה משולב ארוך הודות למנוע הבעירה הפנימית ולמיכל דלק.
בתמונה: לינק אנד קו 01
רכב חשמלי BEV
רכב חשמלי טהור מונע אך ורק בכוח החשמל: אין לו מנוע בעירה פנימית אלא מנוע (או מנועים) חשמלי וסוללה בעלת קיבולת גבוהה. ברכב כזה יתרונות ההנעה החשמלית מנוצלים במלואם, עם אפס פליטת מזהמים וצריכת דלק, חוויית נהיגה חרישית ונטולת רעידות ועלויות האנרגיה (חשמל) נמוכות מאשר עלויות הדלק.
בדרך כלל, לרכב בעל מנוע חשמלי יש טווח נסיעה קצר יותר מזה של רכב בעל מנוע בעירה פנימית או של רכב היברידי, אבל ככל שחולף הזמן טווחי הנסיעה של רכב חשמלי הולכים ומתארכים וגם פריסת עמדות הטעינה נמצאת במגמת גידול.
בתמונה: קיה EV6