אסף פורמוזה, מנכ"ל ומייסד סיטי טרנספורמר: "ה-CT-2 הכולל עיצוב חדש, חושף אבן דרך נוספת וחשובה מאוד באבולוציה של הדגם שייוצר ויסופק ללקוחות החברה ולציים. החברה נכנסה להתקשרות עם יצרן איטלקי Cecomp ועם ספקים למכלולי הרכב, במקביל החברה נמצאת בתהליך גיוס הון שנחוץ לה על מנת להגיע לייצור סדרתי".
סיטי-טרנספורמר, מפתחת הרכב העירוני המתקפל הראשון בעולם, נוסדה בשנת 2014, מאפשרת לציבור לקוחותיה הישראליים, להתרשם מהרכב CT-1 תוך כדי נהיגה, ובהמשך השנה תחשוף בבכורה עולמית את עיצובו הסופי של ה-CT הייחודי: CT-2. התקשורת הישראלית הנה הראשונה בעולם לצפות בחידושים אלה. התכנון והעיצוב החדשים גובשו לאחר מחקר למידה ארוך ומקיף וכוללים ליטושי עיצוב ליחידות התאורה והמעטפת החיצונית כולה, ובנוסף כוללים המשך פיתוח של מערך המתלים ומנגנון התרחבות, מנגנון ההיגוי, מפשק הגלגלים וכן שיפור משמעותי לארגונומיה בתא הנוסעים. זו האחרונה מגדילה את מרחב המחיה בתא הנוסעים לנוהגים ולנוסעי הרכב ואף למטען ויחד אלו מהווים אבן דרך חשובה מאוד באבולוציה של דגם זה לקראת היצור הסדרתי שצפוי להתחיל במחצית השנייה של שנת 2025 בטורינו שבאיטליה. לצורך כך, החברה מגייסת הון. עוד השנה, ייחשף הרכב המתועש הראשון בטורינו.
אייל קרמר, מייסד שותף, סמנכ"ל עיצוב בסיטי-טרנספורמר: "הדגם החדש שלנו מבטא אסטרטגיית עיצוב שמטרתה להפוך את המותג שלנו לחברת הפרימיום של קטגוריית רכבי המיקרו. בעיצוב החדש, בחרנו בגישה בוגרת יותר, עם קווים נקיים ומודרניים, תוך צמצום השימוש בקישוטיות מיותרת.
המוצר החדש משלב שיטות ייצור מבוססות sheet metal, המבטיחות איכות גבוהה של גימור ומתן חוויה חושית דומה באיכותה לרכב מהקטגוריות הגבוהות יותר. אנחנו רוצים לחבר את התחושה הקלילה ונטולת המאמץ עם איכות סולידית ומוכרת. ה-CT1 שימש אותנו למחקר משתמשים מקיף: מאות אנשים נהגו בו, החל מנהגי ניסוי של חברות רכב ועד לעובדי עירייה ללא ניסיון נהיגה קודם ברכבים מסוג זה.
רוב המחקר נעשה במקומות שבהם מתקיים הפיתוח – בגרמניה איטליה וישראל. בבחינת התוצאות, שמנו דגש על שיפור הארגונומיה וחווית הנסיעה, נוחות הכניסה והיציאה מהרכב, והרחבת מרחב הראיה משמעותית. המטרה שלנו הינה להפוך את זמנם של הנוהגים בכביש לזמן טוב יותר מבחינת משך הנסיעה, בשאיפה לכך שתהיה קצרה ככל הניתן. התהליך כולו נועד להוביל ליצירת מוצר שהוא לא רק בוגר ושלם יותר, אלא גם משדר ביטחון עצמי ובטיחות אמיתית. בעזרת אסטרטגיית הפיתוח שלנו אנו שואפים לקדם את הקטגוריה ולעזור לאנשי העיר להתגבר על הדעות הקדומות והפחדים מאמצעי תחבורה שמהוות לדעתנו את עתיד הנסיעות בסביבה אורבנית".
אודי מרידור, מייסד שותף, סמנכ"ל תפעול ואסטרטגיה בסיטי-טרנספורמר: "בשנים האחרונות, בעיקר באירופה, ישנה מגמה שהולכת ומתחזקת של הוצאת רכבים ממרכזי הערים. ההבנה היא שרכבים הם גדולים מדי, ותופסים בערים מסוימות עד כ-50% מהשטחים הציבוריים. השילוב של רכב חשמלי ונקי, קל משקל וקטן, יש ביכולתו להפחית באופן משמעותי את העומס על התשתיות והמרחב העירוני. בנוסף, מכיוון שרכבים פרטיים נמצאים למעשה בשימוש רק ב-4% מהזמן ובשאר הזמן, פשוט חונים, המודל העסקי של החברה ויכולות השיתופיות אותן מפתחת סיטי טרנספורמר, מאפשרים ניצול משמעותית גדול יותר, של כל אחד מרכבי החברה, ובכך תורמים תרומה נוספת ומשמעותית להורדת העומס על התשתיות העירוניות כמו גם לשימוש יעיל יותר במשאבים.
אסף פורמוזה, מנכ"ל ומייסד סיטי-טרנספורמר: "ישנם לא מעט אתגרים בתכנון וייצור מוצר, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר ברכב ועוד כזה עם מנגנון ייחודי ראשון מסוגו בעולם. כיום לאחר עשור של מחקר ופיתוח נותרו לנו מספר אתגרים להתמודד עמם: אתגר המשקל, להכניס את כל מה שיש לנו ברכבים היום עם מגבלת משקל של 450 ק"ג (לפני הסוללה).
בנוסף, קיים אתגר המחיר, במיוחד שכעת איננו מגובים ביצרן רכב שיכול לעזור עם הפחתת עלויות הרכיבים מייצרני המשנה וכמובן מועד ההגעה לשוק שהינו תלוי גיוס הון. זו הסיבה שכעת אנו במאמצים לגייס הון שיוכל להוביל אותנו לייצור סידרתי בחציון השני של 2025. במידה ויהיה עיכוב בגיוס ההון גם מועד תחילת הייצור ידחה. לגבי ספקים, אנחנו בקשרים עסקיים טובים עם מספר ספקים עבור כל מכלול מה שעוזר לנו להפחית את המחיר תוך כדי שמירה על איכות הרכיבים ובד בבד נמצאים בקשר עם מספרי יצרני רכב גדולים, כאשר חלקם עוקבים אחר התקדמות החברה זה מספר שנים.
לגבי מגבלת המשקל, עד כה וממה שאנו למדים אנו היצרן היחיד בתחום המצליח במגבלת המשקל להביא חווית פרימיום – גם מבחינת ארגונומיה וגם מבחינת כל הרכבים שמצליחים לדחוס במשקל הנוכחי.
השלב הנוכחי מהווה אבן דרך מהותית שכן יחשוף לראשונה את הדגם שיהווה את הבסיס לייצור הסידרתי עם הרכיבים המותאמים לרכב כולל מתלים, בולמים והיגוי המותאמים לרכב המתקפל שפיתחנו, שיתנו חווית נסיעה טובה יותר ובמחיר שיתכנס למחיר בו ישווק הרכב, 16,000 יורו לפני מיסים. גיוס הכספים בעת הנוכחית, חשוב על מנת להגיע לייצור ולמסירת רכבים במועד המתוכנן, עוד במהלך שנת 2025. חשוב לציין שממה שאנו למדים כולל ממחקרים של חברות כדוגמת מקינזי – השוק של רכבי המינימוביליטי (עד 600 ק"ג) אמור לגדול בצורה אקספוננציאלית עד לשוק של 340 מיליארד דולרים באירופה ארה"ב וסין ב-2030 (כיום עומד על פחות ממיליארד דולרים).
אנו רואים גם התעניינות רבה במיוחד מאירופה ובעיקר בגרמניה משם רוב ההזמנות המוקדמות של רכבי החברה.
עד כה היו לנו מספר אתגרים שגרמו לנו להאטה בתוכניות ובראשם מגיפת הקורונה והמלחמה – חלק גדול מעובדינו גויס ואף לחם ולוחם בעזה וגם כיום. הפיתוח והפטנטים הינם כחול לבן אך חלק גדול מהידע הגיע ומגיע ממומחים מתעשיית הרכב וכמובן שהידע נצבר בחברה.
בראש ובראשונה מפרופסור יוהאן טומפורדה מייסד הסמארט ובכיר לשעבר בדיימלר מרצדס שחבר לחברה בראשית דרכה ודרך חברות בתחום מגרמניה צרפת ואיטליה, שם נייצר את רכבי החברה.
ככל הנראה החברה תציג מודלים נוספים עתידיים כבר השנה בעת חשיפת הרכב המתקפל המתועש הראשון במטרה לסחוף אחריה משתמשים רבים ולייצר אימפקט מהותי בערים צפופות כברלין, פריז, לונדון ותל אביב. שכן, ארבעה רכבי סיטי טרנספורמר נכנסים בחנייה של רכב בודד וחוסכים 75% מקום. רק תחשבו על 10,000 טרנספורמרים שמחליפים 10,000 רכבים עירוניים רגילים – איזה אימפקט זה הולך לייצר. הרבה אזורים ירוקים במקום אזורי חנייה".
ה-CT מבוסס על פלטפורמה תחתונה המשלבת מנגנון קיפול ייחודי ומוגן בפטנט המסוגל להתרחב ולהצר עצמו בלחיצת כפתור בצורה אוטומטית ובהמשך באופן אוטונומי, כדי להתמודד בצורה מיטבית עם אתגרי התנועה והחניה בעיר ובאזורים צפופים. במצבו "הפתוח" בעת נהיגה עירונית, רוחבו של הרכב עומד על כ- 1.4 מטר בלבד. כאשר נהג ה-CT-2 מעוניין לחנות או לתמרן במרווח צר במיוחד (לדוגמא, בין שני רכבים הנעים או חונים בנתיבים סמוכים), פלטפורמת הרכב "מתכווצת" עד לרוחב של 1 מטר בלבד. רוחב זה מאפשר לרכב לחנות בנוחות בחניה ברוחב חניית אופנוע, או להחנות ארבעה רכבי CT בשטח חניה של מכונית רגילה – חיסכון של עד 75% בשטח החניה. בעוד הפלטפורמה מתכווצת ומתרחבת דינמית, תא הנוסעים עצמו נותר ללא שינוי. במצבו ה"סגור" והצר, ה-CT יהיה מסוגל להגיע למהירות של 45 קמ"ש ובמצבו ה"פתוח" והרחב למהירות של 90 קמ"ש ביציבות מרבית. דגם זה מצויד בסוללה בקיבולת 16 קוט"ש ובמנוע בהספק של 15kW ויוכל להשיג טווח נסיעה שנע בין 180 ק"מ בין טעינות ל-120 ק"מ בשימוש במזגן. טעינת הרכב בעמדת טעינה ביתית צפויה לארוך כ-6 שעות הטענה מ-0 ל-100%.
חידוש נוסף בפלטפורמה הטכנולוגית החכמה של הרכב מתבטא במודולריות והגמישות יוצאי הדופן בעיצוב תצורת תא הנוסעים. תא הנוסעים עצמו, מתוכנן לניצול מרחב מירבי כך שגם בממדים אלו, מסוגל הרכב להסיע נהג ונוסע בוגר מאחור, ובהמשך נהג ו-2 ילדים מאחור, או לשאת מטען בנפח של כ-1,000 ליטרים. גמישות זו מאפשרת להתאים את תא הנוסעים למגוון יישומים, לדוגמה לצורך רכבי הצלה, רכבי לוגיסטיקה, רכבים שיתופיים, רכבים פרטיים, רכבי שילוח והפצה ועוד.
אודות CITY TRANSFORMER
החברה הוקמה בשנת 2014, כשמטרתה פיתוח רכבים עירוניים חשמליים זעירים, לייעול הניידות האישית, שיתופית ומסחרית בערים ברחבי העולם. ערים המתאפיינות בעומסי תנועה, מחסור במקומות חניה, נתיבים צרים וזיהום אוויר הפוגע בבריאות ובאיכות החיים. מייסד החברה והמנכ"ל ד"ר אסף פורמוזה- ד"ר בהנדסת מכונות אונ' בן גוריון, בעברו הקים וניהל את חברת הסטארט אפ "מוב אנד דייט". את סיטי-טרנספורמר הקים בתחילת שנת 2014 והוא אחד מהוגי ורושמי הפטנט של מנגנון הקיפול הייחודי של הרכב. מייסד שותף וסמנכ"ל אופרציה ואסטרטגיה של החברה אודי מרידור – בעל תואר שני בננו פיזיקה. במהלך 2014 לקח אודי חלק בתוכנית של אוניברסיטת סינגולריטי של נאס"א, נטל חלק בהקמה של שתי חברות בתחום החלל, תקשורת ואנרגיה מתחדשת. מייסד שותף נוסף ומנהל עיצוב של החברה אייל קרמר – שותף להקמת חברת העיצוב התעשייתי הישראלית YAMA. לאייל קרמר ניסיון רב בעיצוב מוצר עבור חברות ישראליות, סוכנויות בינלאומיות ומוסדות ציבוריים ועירוניים. הוא גם זכה בפרסים רבים על עיצובים למותגים ישראליים ובינ"ל.