הרכב החשמלי כאן והוא כאן כדי להישאר. זה קרה מהר מאוד באופן יחסי אבל כבר בשנת 2023 נתח השוק של מכוניות חשמליות הגיע כמעט ל-20% או במילים אחרות, כל מכונית חמישית שנמכרה בארץ במהלך השנה החולפת הייתה חשמלית. אבל למרות החדירה המהירה, עדיין קיימים מיתוסים רבים לגבי הרכב החשמלי, חלק גדול מהם שגוי. אז הנה 8 מיתוסים לגבי מכוניות חשמליות שאנחנו שמחים לנפץ עבורכם
מיתוס מס' 1: לרכב חשמלי יש טווח נסיעה קצר שהופך אותו ללא שימושי
האמת: ראשית, לכל מכונית גם כזו בעלת מנוע בנזין או דיזל, יש טווח נסיעה מוגבל: במכונית חשמלית הוא מוגבל על ידי קיבולת הסוללה ויעילות המערכת החשמלית, ואילו ברכב בעל מנוע בעירה פנימית הטווח מוגבל על ידי גודלו של מיכל הדלק. זה נכון שבשנים הראשונות של המהפכה החשמלית טווח הנסיעה של דגמים חשמליים רבים היה מוגבל מה שהפך אותן לשימושיות פחות אבל ככל שחולפות השנים וטכנולוגיית הסוללות מתקדמת, כך גדל גם טווח הנסיעה. ברכב חשמלי מודרני ניתן לצפות לטווח נסיעה של 350-400 ק"מ ויש דגמים שמציעים טווח ארוך במיוחד כמו מרצדס EQS עם טווח של 770 ק"מ, טסלה S עם 652 ודגמים רבים נוספים שמציעים טווח נסיעה של יותר מ-500 ק"מ. על-פי נתוני הרשות המרכזית לסטטיסטיקה, הנסועה הממוצעת של רכב בבעלות פרטית בישראל היא פחות מ-50 קילומטרים ביום. רק שתדעו. החשמלית.
מיתוס מס' 2: בישראל אין מספיק עמדות טעינה לרכב חשמלי
האמת: קודם כל זה נכון במידה מסוימת וככל שיהיו יותר עמדות טעינה כך יהיה יותר קל להתנהל עם רכב חשמלי. אבל בכל זאת, בסוף שנת 2023 היו בישראל כ-4,000 עמדות טעינה ציבוריות בפריסה רחבה ועוד אלפי עמדות ביתיות. בהקשר זה יש לציין גם שאת חלק מהרכבים החשמליים ניתן להטעין גם משקע ביתי. בכל מקרה, פריסת עמדות טעינה נמצאת בתנופה גדולה ועמדות מתווספות על בסיס יומיומי כמעט.
מיתוס מס' 3: רכב חשמלי הרבה יותר יקר לרכישה
האמת: עלויות הייצור של רכב חשמלי אכן גבוהות מאלו של רכב קונבנציונלי, בעיקר בשל עלות הסוללות, אבל מדינות רבות מעוניינות לקדם תחבורה נקייה ללא פליטת מזהמים, ומספקות תמריצי מס לרוכשי רכב חשמלי. בישראל למשל מס הקנייה על רכב חשמלי נמוך מזה של רכב היברידי או רכב בנזין או דיזל. הודות לכך כיום ניתן לרכוש רכב חשמלי במחיר מקביל ואפילו נמוך מזה של רכב בנזין מקביל.
מיתוס מס' 4: רכב חשמלי יקר יותר לאחזקה
האמת: המבנה של מנוע חשמלי הרבה יותר פשוט מאשר זה של מנוע בעירה פנימית. אין בו מערכת פליטה, בוכנות, מזרקים או מגדשים ומצד שני יש בו הרבה פחות חלקים נעים והרבה פחות מערכות שימון, צינורות ופילטרים. כתוצאה מכך, גם האחזקה שלו פשוטה וזולה הרבה יותר.
מיתוס מס' 5: רכב חשמלי הוא רכב איטי כמו רכבים תפעוליים
האמת: ממש לא… במרבית המקרים, מכונית חשמלית תהיה דווקא מהירה ממכונית מקבילה אליה (מבחינת הספק משקל) בעלת מנוע בעירה פנימית מאחר וניצול האנרגיה ברכב חשמלי יעיל הרבה יותר. זאת ועוד, ברכב חשמלי העברת הכוח אינה תלויה בסל"ד (כין אין סל"ד) ולכן אספקת הכוח מיידית והתאוצות הרבה יותר מהירות. אפילו רכב חשמלי "בסיסי" יחסית כמו ג'ילי ג'יאומטרי מאיץ למאה קמ"ש תוך שבע שניות בלבד – נתון שעד לאחרונה היה משויך לרכבי ספורט. מה שכן, במהירות גבוהה צריכת האנרגיה של רכב חשמלי יעילה הרבה פחות והמהירות המרבית של חלק גדול מהרכבים החשמליים מוגבלת ל-160 או 180 קמ"ש.
מיתוס מס' 6: ברכב חשמלי הסוללות יכולות לעלות באש או להתפוצץ
האמת: הסוכנות האמריקנית לבטיחות בדרכים מהירות NHTSA ערכה מחקר בנושא סכנת התפוצצות סוללות במכניות חשמליות והגיעה למסקנה החד-משמעית שהתדירות והחומרה של פריצת אש או התפוצצות במערכות הנעה עם סוללות ליתיום-יון, שווה ואפילו פחותה במעט מזו של מכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית. חשוב לציין שסוללות לרכב חשמלי צריכות לעמוד בתקני בטיחות מחמירים ביותר ולכלול מנגנוני בקרה נגד שריפה או התפוצצות.
מיתוס מס' 7: הטענה של רכב חשמלי אורכת זמן רב
האמת: נכון, אבל לא בדיוק. הטענה של רכב חשמלי בעמדת AC עשויה לקחת כמה שעות ואפילו עשר שעות ולכן מומלץ לעשות זאת בעמדה ביתית בשעות הלילה. אבל באותה העת, כמעט כל רכב חשמלי מודרני מציע גם אפשרות לטעינה מהירה בעמדת DC, שם בדרך כלל אפשר להטעין 10-80% תוך פחות משעה.
מיתוס מס' 8: לסוללות רכב חשמלי יש אורך חיים קצר
האמת: אורך חיי הסוללות במכונית חשמלית ארוך הרבה יותר מכפי שניתן לחשוב ומגיע למספר שנים ומאות אלפי קילומטרים. זוהי גם הסיבה שמרבית היצרנים מעניקים אחריות נפרדת וארוכה לסוללות, בדר"כ ל-8 שנים או 160,000 ק"מ. סוללות מודרניות גם משמרות את יעילותן – על פי נתוני חברת Tesla, הסוללות שלה מאבדות רק 5% מהקיבולת שלהן אחרי נסועה של 80,000 קילומטרים, ו-5% נוספים בלבד אחרי 240,000 ק"מ של נסיעה.